úterý 22. ledna 2013

Bábovka kynutá maková

Už jsem psala, že bábovky u nás nemají moc úspěch. Existuje ovšem vyjímka potvrzující pravidlo. Tato bábovka je totiž vlastně kynutý závin napěchovaný do bábovkové formy. Když nespěcháte (jako já tentokrát), všechno si dobře rozměříte a pečlivě svinete, vznikne vám v řezu krásná spirálka.



Bábovka kynutá maková

500g polohrubé mouky (možno nahradit celozrnnou dle libosti)
200ml mléka (cca)
1 balíček sušeného droždí na 1/2kg mouky (nebo přiměřeně čerstvého)
7 lžic oleje
1 vejce
50g cukru
1/2 lžičky soli
vanilkový cukr (nebo 1 lžíce extraktu)
strouhaná citronová kůra z půlky citronu

nádivka:
250g mletého máku
mléko
2 hrsti drcených piškotů
1/2 lžičky skořice
2 lžíce cukru
1 vejce



Z přísad uhněteme hladké, ne moc tuhé těsto a necháme alespoň 1 hodinu kynout. Já jsem na to použila domácí pekárnu. 
Zatímco těsto kyne, uvaříme si nádivku. Není dobré ji dávat na těsto horkou. Mák v hrnci zalijeme mlékem tak, aby nám vznikla řidší kaše, přidáme cukr, skořici a vaříme alespoň deset minut. Poté sundáme z plamene, přidáme piškoty, zamícháme (nádivka by už měla být dostatečně hustá, jinak přidáme další piškoty) a necháme chladnout. Do vlažné nádivky vmícháme vejce. Je tam důležité, protože pečením nabyde a uvnitř bábovky se nám tak nevytvoří dutiny.
Formu vymažeme tukem, není třeba vysypávat. Těsto rozválíme a prsty vytáhneme do placky. je dobré si předem změřit provázkem obvod formy, abychom nedělali plát příliš dlouhý (jako já na fotce ;)). Těsto potřeme nádivkou a stočíme do rolády. No a těď nastává nejdůležitější část - vkládání do formy. Je dobré roládu dát švem co nejvíce ke středu aby nehyzdil vzorovaný vršek a zároveň neměl šanci se otevřít. Oba konce by měli co nejlépe dosednout na sebe popřípadě se co nejméně překrývat. I tak v tom místě vznikne kousek méně vzhledný s menším množstvím náplně, který sní obvykle hospodyně :). Časem se to dá ale naučit tak, že už ten kousíček bude opravdu malý. Spodek budoucí bábovku potřeme tukem a dáme péct do vyhřáté trouby na 200°C. Peče se déle, cca 50 minut, ale hlídejte jí a když by moc rychle tmavla, dejte ji na nižší pozici a snižte trošku teplotu. Náplň je vlhká, těsta je hodně a je potřeba bábovku dobře propéct. Po vyklopení z formy ji potřete tukem i zhora a pocukrujte. Bude mít křupavou kůrku. Pokud by se vám stalo, že část, která byla ve formě, bude bledá, dejte bábovku dopéct na mřížku nebo plech už bez formy.





2 komentáře:

  1. Už jsem taky párkrát dělala, ale místo spirálky to vždycky bylo něco, co se ani pojmenovat nedalo:_))))

    OdpovědětVymazat
  2. Ajko však já ji taky tentokrát neměla po celé délce. Spěchala jsem a v místě spoje to bylo opravdu děsivé :D No proto není ani vyfocená celá... Ale když si dám záležet, je opravdu krásná. Mám jednu náročnější verzi s pěnovým kváskem, musím ji sem někdy taky dát. Je to delší, ale je pak jako pápěříčko...

    OdpovědětVymazat