čtvrtek 10. ledna 2013

Opravdu nepatrný zápisek o pučálce

Pučálka to je věc. Je to pochoutka z naklíčeného hrachu, která je levná a zdravá. Dělávala se u nás už dávno pradávno hlavně na venkově. Jíst se může jako pochutina nebo třeba večeře jako včera u nás. Mě před vánoci namotivovala tahle milá kuchařka od Dýně na pařezu a teˇje pučálka trvale usazena v našem jídelníčku. Něco k pučálce najdete i u Cuketky.



Já jí dělám následovně. Vezmu půl balíčku (250g) zeleného, neloupaného, nepůleného hrachu a na 24 hodin ho namočím do velkého množství vody. Druhý den vodu sleju, hrách v sítku propláchnu a nechám pod poklicí v nádobě 48 hodin klíčit. Je třeba ho nejméně dvakrát denně v sítku propláchnout a vodu, která z hrachu do nádoby steče nevylévat. Jednoduše musí být mokrý a ležet tak ve dvou ml vody. Za ty dva dny hezky naklíčí a já ho opět sliju, propláchnu, nechám okapat a pak v nádobě smíchám se dvěma lžícemi oleje a půl lžičky soli. Rozprostřu na plech aby hrášky ležely hezky jeden vedle druhého, troubu rozehřeju na 200°C a dám péct. Stejně lze připravit i na pánvi, jen musíte míchat. Sůl přidejte hned, hrách lépe nabere slanost. Jde ho dělat i na sladko, ale to nás zatím neláká. Pečeme nebo pražíme tak dlouho, dokud částečně, ale velmi slabě nezhnědne. Měl by být měkký bez moučné příchuti. A to je vše. Jídlo je to velmi syté a díky naklíčení hrách v této úpravě výrazně méně (pokud vůbec) nadýmá.



2 komentáře:

  1. přemýšlím o pučálce. když jsem ji zkoušela kdysi, moc popularity si nezískala. zbytky pučálky jsem musela dojídat sama. možná jsem někde udělala chybu? ale teď, co nám vyrost další Budulínek, by byl pomalu čas na druhý pokus. díky za inspiraci, někdy tvůj recept prubnu.
    jo a labneh měl úspěch, dělala jsem z bio jogurtu a určitě ne poprvé. třeba někdy udělám podle tebe i ten jogurt...

    OdpovědětVymazat
  2. Calenndulko nás pučálka nějak hned chytla, přijde nám moc zajímavá! Labneh nám odkapává dvakrát třikrát do týdne, těším se až pokročíme k dalším sýrům. Jen máme teď problém s mlékem, takže ho musíme vyřešit :(.

    OdpovědětVymazat