úterý 11. září 2018

Žaludová káva

    Opět v úterý a vypadá to, že je to od začátku školního roku lepší den a zůstanu u něj. Témat by bylo mnoho, ale je třeba vše vyzkoušet a ověřit.

    Dnešní návod je jednoduchý a nic nového k němu nepotřebujete. Letos je všeho opravdu hodně, jablek, ostružin, ale i třeba žaludů. Nejlepší chvíle zkusit žaludovou kávu. Spíš by vhodnější napsat kávovinu. Žaludovka stojí v jedné řadě s cikorkou a obilnými kávami. Má ale něco navíc a to je léčivá síla dubu. Není to nic metafyzického. Prostě látky v ní obsažené dělají dobře žaludku a trávení vůbec, zrychlují metabolismus a prospívají játrům i pleti. Taniny, v ní obsažené, pomáhají při průjmech.


    Návod na výrobu je snadný, i když téměř každý nalezený recept je jiný. Základem je žaludy co nejlépe oloupat, zbavit více či méně hořkosti, opražit a umlít.



    Trhala jsem žaludy ještě zelené přímo z menších doubků, protože ještě nepadají a ty které ano, ty jsou červavé. Takto jsem ovšem dostala prvotřídní a zdravý základ, který se dobře loupal.

  

    Zalila jsem žaludy vařící vodou a krátce povařila. Po nakrojení vrchního obalu jdou dobře vyjmout. Ještě je třeba oloupat slupku přímo z plodu. Lépe se loupe z plodů mokrých.





     A tady se recepty začínají lišit. Někdo zbavuje hořkosti celé dlouhé dny. Máčí žaludy ve studené vodě, kterou opakovaně slévá. Někdo vaří žaludy v nové a nové vodě aby přestaly být hořké. Já se rozhodla žaludy přijmout v celé jejich hořkosti a dále je neupravovala. Na tuto hořkost jsou totiž vázány výše zmíněné léčivé účinky a nejde o nijak nesnesitelnou chuť.


    Žaludy jsem jen nakrájela na malé kousky a pražila je na litinové pánvi. Pražením se zároveň vysušily. Některé kousky ztmavly víc a některé méně, ale mletí to srovná.



Mlela jsem na ručním mlýnku na kávu, na kterém obvykle melu koření. Jde to snadno, takže se nemusíte bát ani o svůj elektrický mlýnek. Žaludy pražením zkřehnou.



    Pomlela jsem je nejprve nahrubo a poté ještě jednou na prášek.



    Káva se připravuje stejně jako ta pravá. 2-3 lžičky zalijeme čtvrt litrem vařící vody, necháme stát několik minut a pak buď pijeme nebo slijeme ze sedliny. Upravíme podle chuti. Já do ní použila rostlinné mléko. Někdo doporučuje zkonzumovat i sedlinu. Není škodlivá jako u pravé kávy, naopak.
    Pro mě je chuť žaludové kávy příjemná a tak si plánuju domů nanosit plno žaludů a postupně je zpracovat.
    Žaludová káva se dá i koupit v obchodech se zdravou výživou a není to žádná novinka. Před rozšířením cikorky (kávoviny z kořene čekanky) se na venkově pila běžně.






3 komentáře:

  1. Lucie,
    žaludová káva mne tedy hodně moc zaujala..žaludů je opravdu hodně. u nás je žaludový rok- máme je takhle hodně obrok...
    Jinak úrody je také hodně a tak nějak všech plodů- je to krása..
    přeji krásné dny babího léta Jarka

    OdpovědětVymazat
  2. Skvělé. Neznala jsem tento recept. Krásně nafocené po krocích :-). Vypadá to i docela snadně, ale asi to tak snadné na výrobu nebude. Moc děkuji za inspiraci, Ivana.

    OdpovědětVymazat
  3. Milá Lucko, objevila jsem tvůj blok(na fb nejsem) a hltám a čerpám, kochám se, čerpám, inspiruju se, jsem nadšená a nevím, co dřív(a kdy to všechno stíháš a kdy to mám stihnout já???)
    Na žaludech jsme byli se synem, našli jsme je, když jsem šli na kaštany a na kávu se moc těším. Moc ráda se učím, co uměly naše pra-babičky, když nebyly hypersuper a ony věděly, co a jak a kde i bez inernetu.
    Díky za tolik pokladů, inspirace, fotek, krásy!!!
    Krásné dny.
    Bohunka

    OdpovědětVymazat