čtvrtek 1. listopadu 2018

Dýňová hořčice

    Nejdřív se pokusím zmírnit trauma některých žen, které mi občas píšou, že tohle prostě nestíhají a jak je možné, že já ano. Jednak jsem nárazově hyperaktivní :) a jednak jsem doma. Být doma je moje práce a moje kariéra. Být doma znamená vykonávat všechnu tu práci, která není moc vidět, je tak samozřejmá a udržuje v chodu mnohé procesy. A taky to znamená, že si toho nikdo nevšimne, dokud se to dělá a všichni si všimnou, když se to zadře :). A vzhledem k tomu, že na to mám celou vaši pracovní dobu plus všechen ten čas, který vy věnujete domácnosti, jste oproti mě superženy a já se vlastně tak trochu poflakuju!
    Takže jsem doma a dělám hořčici. Hořčici ve výborné kvalitě dneska seženete běžně a nebude nijak předražená. Proč ji tedy dělám a navíc z dýně? Prostě je jiná, ostrá přesně jak sama určím a s tóny dalších surovin. Navíc ten objemový základ si můžete vypěstovat hravě doma. Dá se samozřejmě připravit jen mixováním namočených semen a dochucení výsledné pasty, ale to pro nás bylo přeci jen příliš ostré.
    Podobných receptů najdete na netu hodně. Překvapilo mě ale, že obvykle obsahují lžičku hořčice na kilo dýně. Výsledkem je spíš hořčičná omáčka, kterou podle mě jídlo moc nedochutíte. Ale my chceme hořčici, chceme aby trochu pálila, měla říz a hlavně...aby chutnala jako hořčice.
Používám ji na dochucení sojanézy, různých omáček, pomazánek a dipů na saláty...nebo jen tak do plněných baget, sendvičů a k veganské uzenině.


Dýňová hořčice

1 větší dýně hokkaido nebo máslová nebo cokoliv žlutého co máte (cca 2kg)
3 cibule
4 stroužky česneku
100g hořčice
med
sůl
bílý vinný nebo jablečný ocet (množství dle chuti, ale cca 400ml)
2 lžíce řepkového nebo pomace olivového oleje
2 lžíce medu

Den až dva předem si namočíme semínka hořčice do dostatečného množství vody. hodně jí vypije takže to chce zhruba dvojnásobek objemu semínek.


Dýni oloupeme a vykostíme...rozuměj zbavíme pecek a měkkého vnitřku. Nic z toho ovšem nevyhodíme, ale schováme to na vývar, který je z toho skvělý.



 Dužinu dýně nakrájíme na kostky.


Pokrájíme si cibuli a dáme lehce rozesmažit na olej. Přidáme cibuli, česnek nakrájený na menší kousky a dusíme pod pokličkou.
Než bude základ hotov, tak si slijeme vodu z hořčičných semínek, přilijeme trochu octa a rozmixujeme dohladka. Zvládne to i tyčový mixer. Můžeme přidat i vodu podle potřeby. (Moje pasta teda není úplně nejhladší, chtělo to namočit na delší dobu)



Rozdušenou dýni mixujeme, osolíme, přidáme med, hořčičnou pastu a ředíme octem nebo vodou na správnou chuť i konzistenci. To je důležité. Stále ochutnávejte. Já použila domácí jablečný ocet a minimálně 400ml jsem tam nalila. Není důležité aby to bylo podle receptu, jen vám to musí chutnat. I když tam dáte nepoměrně málo hořčice oproti dýni, bude to pálit. Pálivost se ještě zmírní rozležením. Můžete ji ale srazit dalším převářením. Nepřežeňte to, protože určitý říz k hořčici patří.
Pak už stačí ještě horkou hořčici naplnit do skleniček a otočit na víčko. Je zároveň konzervovaná i octem a nekazí se.





Žádné komentáře:

Okomentovat